آشتی با هنر.ویلون بی آرشه

میز ، صندلی ،ظرفی میوه و یک ویلون.انسان برای شاد بودن به چیز دیگری نیاز دارد؟(انیشتین)

عده ای بر این باور هستند که ویولن زدن کاریست بس دشوار.

 

بسیاری از هنرجویانی که به این ساز روی می آورند پس از

 

مدتی از ادامه باز مانده و دلسرد میشوند و یا به سازی دیگر

 

روی آورده و یا به طور کلی با دنیای موسیقی وداع میکنند.

 

بالاخره سلطان سازها باید هم سخت باشد.

 

درمورد ویولنیست شدن از بتهوون نقل میکنند:

 

"برای ویولنیست شدن روزانه هشت ساعت تمرین تا

 

سی سال لازم است."

 

در اروپا به ویولن ساز شیطانی نیز گفته اند. 

 

میگویند ویولن همچون اسب چموش و سرکشی است که به

 

هرکس سواری نمیدهد.به راستی که رام کردن این اسب سرکش

 

ارده ای آهنین میخواهد.اما خوشا به سعادت آن کس که این

 

اسب چموش را رام کرده و چه سواری ها که با آن نکرده و چه

 

بسیارند کسانی که گوش و جان به نوای این سواری سپرده اند و

 

خود را خوشبخت عالم یافته اند. 

 

منوهین درباره ویولنیست میگوید:" نوازنده ی ویولن موجودی است

 

مستقل .هیچ دست بیگانه ای در ملک طلق او اختیار ندارد.

 

هیچ گوشی جز گوش او زیر و بم صدا را تعیین نخواهد کرد.

 

او به تنهایی مخدوم است و خادم به محض اینکه آرشه اش ساز را

 

لمس کند چالشی شگفت انگیز آغاز میشود.در این چالش که

 

بی وقفه ادامه می یابد کسب پیروزی به تمامی بر عهده ی خود

 

اوست.این ارتباط بین ویولن و نوازنده اش است که این ساز را

 

منحصر فرد ساخته.

 

 

 

 

 

ویولنیست واقعی حق ندارد خسته شود .گرچه ممکن است با

 

ناکامی هایی مواجه شود اما هرگز نباید از پا بیفتد" شبی پس از

 

کنسرتی که فریتز کرایسلر ویولن زن و آهنگساز بنام قرن بیستم

 

برگزار میکند یکی از مخاطبان کنسرت آن چنان تحت تاثیر قرار

 

میگیرد که کرایسلر را در آغوش گرفته و میگوید :

 

"دوست داشتم تمام زندگی خود را بدهم در عوض مانند

 

شما ویولن بزنم.

 

" کرایسلر در پاسخ میگوید:(من هم همین کار را کرده ام)

 

آری برای تسلط یافتن براین تکه چوب و تارهایش باید زندگی داد.

 

کسانی را میشناسیم که این اسب سرکش را رام کرده اند.

 

اویستراخ هایفتز میلشتاین اشترن شاهام ریچی و ...

 

 

 

 

 

ایزاک پرلمن را هم میتوان به نام های بالا اضافه کرد.کسی که به

 

راستی اراده ای آهنین دارد.پرلمن با تکنیک بی عیب و ویرتوئوزیک

 

خود بسیاری از شنوندگان خود را محظوظ نموده.کسی که توانایی

 

اجرای هر نوع قطعه اعم از کلاسیک جاز کانتری جیبسی

 

سینمایی و... را داراست

 

 

 

 

 

ایزاک پرلمن در 31 آگوست 1945 در جافا منطقه ای از تل آویو

 

پایتخت کشور اسراییل به دنیا آمد.وی را به عنوان یکی از بهترین

 

ویولنیست های قرن بیست وبیست ویکم میشناسند.

 

شاید در بین ویولنیست هایی که در قید حیات هستند نتوان کسی

 

را بالاتر از پرلمن یافت

 

پرلمن زمانی که کودکی خردسال بود با شنیدن یک رسیتال ویولن

 

از رادیو به این سازعلاقه مند شد و تصمیم گرفت ویولنیست شود. 

 

وی فراگیری ویولن را در سنین پایین کودکی در آکادمی موسیقی

 

تل آویو شروع کرد.

 

استعداد او از همان دوران کودکی به خوبی نمایان بود.

 

تنها اندکی پس از فراگیری به برگزاری کنسرت با ارکسترهای

 

محلی پرداخت و زمانی که فقط ده سال داشت اولین بار به

 

عنوان سولیست رسیتال برگزار کرد. 

 

در زمان کودکی با فاجعه ای بد یعنی فلج اطفال مواجه بود

 

که در چهار سالگی به آن دچار شد که هنوز هم از این

 

بیماری رنج میبرد

 

 

 

به پاهاش اگه توجه کنین بریس (bereis‌) رو می بینین که تو پاش هست

 

 

 

 وی به کمک عصا راه می رود و در کنسرت ها نشسته

 

بر روی صندلی ویولن مینوازند.

 

این جاست که اراده آهنین او خودنمایی میکند.

 

به راستی که همین اراده است که پرلمن را

 

پرلمن کرد.

 

 

ایزاک پرلمن زمانی که 13 سال داشت در یک برنامه مردمی

 

تلویزیونی در نیویورک شرکت و توجه بینندگان برنامه را به خود

 

جلب کرد.

 

همین برنامه برای او کافی بود تا استعداد سرشار خود را به نمایش

 

بگذارد. به او اقامت در شهر نیویورک و جایزه تحصیل در جولیارد دادند. 

 

در مدرسه جولیارد از محضر استادان مسلم موسیقی همچون

 

ایوان گالامیان و دروتی دلای بهره برد. دوری کاری وی به عنوان

 

نوازنده حرفه ای ویولن در سال 1963 آغاز شد. در این سال کنسرتو

 

ویلن فا دیز مینور وینیاوسکی را به همراه ارکستر انجمن ملی در

 

کارنگی هال نیویورک به مرحله اجرا گذاشت. البته این اجرا چندان

 

موفقیت آمیز نبود و پرلمن مورد انتقاد و نکوهش قرار گرفت.

 

بسیاری از منتقدین بر این باور بودند که وی در اجرای دقیق و واضح

 

پاساژهای بسیار دشوار این اثر ناتوان بوده است. 

 

 

اما ویولنیست جوان ما مایوس نشد و با صلابت به راه خود ادامه داد

 

و یک سال پس از این واقعه در سال 1964 اولین جایزه خود را در

 

رقابت ویولن لوینتریت در نیو یورک کسب کرد

 

 

 

 

 

 

 

در سال 1965 وی دیگر به عنوان یک نوازنده ی جهانی مطرح بود.

 

از این دوره به بعد شروع به ضبط صفحه کرد و تورهایی را برگزار نمود. 

 

در اولین قدم به زادگاه خود اسراییل باز گشت و اقدام به برگزاری

 

هشت کنسرت با ارکستر فیلارمونیک اسراییل کرد.

 

از جمله تورهای هنری وی میتوان تور لندن به همراه ارکستر

 

سمفونیک این شهر در سال 1968 تور سالزبورگ به همراه ارکستر

 

فیلارمونیک وین در سال 197۲وتور هنری سال 1990 در شوروی

 

سابق به همراه ژوبین مهتا و فیلارمونیک اسراییل را نام برد.

 

این تور هنری با عنوان "پرلمن در روسیه "به صورت دی وی دی

 

در بازارهای جهانی منتشر شده است.در این دوره مشغول به

 

کار فرهنگی در کاخ سفید نیز شد و مستر کلاس برگزار نمود. 

 

هنگامی که کنسرتو ویولن دیوسان و دشوار سیبلیوس را اجرا کرد

 

منتقد موسیقی هاوارد کلین در نیویورک تایمز او را مورد تحسین

 

وستایش قرار داد و اجرای وی را یکی از بهترین اجراهای ارائه

 

شده از این اثر توصیف کرد. 

 

هاوارد کلین که به وجد آمده بود در نیویورک تایمز نوشت:

 

"چه نوازندگی شور انگیزی.چه سونوریته ی گرم و دلنشینی

 

گویی در بخش هایی از فلاژوله های موومان سوم پرلمن با ویولن

 

خود سوت میزند!...

 

 

 

 

 

 

با توجه به عظمت ویولن و سازگاری این ساز با فرهنگ ها و

 

سبک های مختلف پرلمن به نوازندگی در حیطه موسیقی کلاسیک

 

بسنده نکرد. وی در زمینه موسیقی جیبسی و فولکلریک هم فعال

 

بوده و در این زمینه صفحه هایی ازاو موجود است.

 

اجرای وی از زیگونروایژن -که ساراسات با الهام از موسیقی محلی

 

کولی ها اقدام به ساخت آن کرد یکی از بهترین اجراهای ارائه شده

 

از این اثر میباشد.

 

 

 

در زمینه موسیقی آثار سینمایی نیز همکاری او با جان ویلیامز

 

آهنگساز بزرگ فیلم قابل تحسین است. این آهنگساز بزرگ که

 

در گذشته برای موسیقی فیلم ویولن زن روی بام با ایزاک اشترن

 

همکاری هایی داشت موسیقی فیلم فهرست شیندلر را به

 

پرلمن تقدیم کرد و پرلمن با اجرای قطعات سولوی این اثر به دریافت

 

جایزه آکادمی در سال 93 نایل آمد. 

 

به طور کلی پرلمن رپرتوار بسیار گسترده و فراگیری دارد .در این

 

رپرتوار انواع فرمهای موسیقی اعم از سونات کنسرتو وحتی انواع

 

انکورهاو ملودی ها شامل کلیه ی دوره های موسیقی اعم از

 

باروک کلاسیک رمانتیک و مدرن به چشم میخورند.به همین دلیل

 

نمیتوان پرلمن را متخصص اجرای آثاری مربوط به مکتب و یا دوره ای

 

خاص دانست.در واقع شعور ودرک بالای موسیقیایی او باعث شده

 

از باروک تا مدرن را به نحو احسن بنوازد.

 

اجرای پرلمن از چهار فصل ویوالدی از باروک اجرای کنسرتو سل

 

ماژور موزارت از دوران کلاسیک اجرای کنسرتو ویولن بتهوون از

 

دوران رمانتیک و اجراهای کنسرتو ویولن شوستاکوویچ و وکالایز

 

راخمانینوف از موسیقی سده بیستم هر کدام از بهترین اجراهای

 

ارائه شده از این آثار هستند. در واقع چنین ویژگی در کمتر

 

نوازنده ای یافت میشود

 

برای مثال روجیرو ریچی متخصص در اجرای آثار پاگانینی

 

است و آرتور گرومیو متخصص در اجرای آثار باخ. از نوازندگان نسل

 

پیش میتوان اویستراخ و هایفتز و از نوازندگان امروزی میتوان گیل

 

شاهام را مثال زد که چنین شعور بالای موسیقیایی برای اجرای

 

انواع آثار از مکتب ها و دوره های مختلف را دارا بودند. 

 

پرلمن به عنوان سولیست ویولن با بسیاری از نوازنده های مطرح

 

دوران خود همکاری داشته که از آن ها میتوان ایزاک اشترن .

 

  

 

پینشاس زوکرمان دانیل بارنبویم لین هارل و یویو ما را نام برد.

 

او به مناسبت شصتمین سالگرد ویولنیست شهیر ایزاک اشترن

 

با همکاری خود او و ژوبین مهتا به همراه ارکستر فیلارمونیک

 

نیویورک صفحه ای را به بازار عرضه نمودند که در آن اثاری از باخ

 

موزارت و ویوالدی اجرا شده بود.

 

اکومپانیمان های وی در سال های اخیر ساموئل سندرز و

 

ولادیمیر اشکنازی بوده اند که حاصل همکاری پرلمن و اشکنازی

 

چند جایزه گرمی در زمینه نوازندگی موسیقی مجلسی بوده است

 

 

علاوه براین پرلمن با بسیاری از رهبران طراز اول دنیا همکاری

 

داشته که میتوان همکاری وی با اورماندی برای ضبط کنسرتو

 

ویولن چایکوفسکی همکاری با بارنبویم برای ضبط کنسرتو

 

ویولنهای برامس و بتهوون همکاری با آندره پروین برای ضبط

 

کنسرتو ویلن های مندلسون و سیبلیوس و همکاری با

 

جیمز لیواین برای ضبط کنسرتوهای موزارت را نام برد.

 

اکثر اجراهای پرلمن توسط لیبل ای ام آی کلاسیک ویا دویچه

 

گرامافون منتشر شده اند در سال 1995 هنگامی که 50 سال

 

داشت به عنوان هنرمند سال از سوی مدیران ای ام آی انتخاب

 

شد و در همین سال قرارداد پنج ساله ای با این شرکت امضا

 

نمود.

 

پرلمن در سال 1987 به اسراییل باز گشت و به همراه ارکستر

 

فیلارمونیک کشور نامبرده کنسرتهایی رادر کشور های بلوک شرق

 

برگزار نمود.

 

 

 

 

ایزاک پرلمن و جان ویلیامز

 

 

 

وی همچنین در سال 1990 کنسرت هایی را با همان ارکستر در

 

چین و هند برگزار نمود. ایزاک از یک ساز استرادیواریوس استفاده

 

میکند که نام آن سویل است.این ساز در سال 1714در شهر کرمونا

 

ساخته شده و سازیست بسیار زیبا .از سال 1902 که شخصی به

 

نام سویل این ساز را خریداری کرد این ساز سویل نام گرفت.

 

در سال 1950 لرد یهودی منوهین این ساز را خریداری کرد و در

 

نهایت در سال 1986 در اختیار پرلمن قرار گرفت.

 

از سال 1997 پرلمن به رهبری ارکستر روی آورده و در اکثر

 

اجراهای اخیر هم به عنوان سولیست و هم به عنوان رهبر ایفای

 

نقش نموده. به عنوان رهبر با بسیاری از ارکسترهای بزرگ ایالات

 

متحده همچون ارکسترهای فیلادلفیا شیکاگو و لس آنجلس

 

همکاری داشته و درسال 2001 به عنوان رهبر میهمان ارکستر

 

سمفونیک دیترویت انتخاب شد.در سال 2005 پرلمن رهبری

 

بر روی سکوی ارکستر های سیاتل شیکاگو و فیلارمونیک

 

نیو یورک را نیز تجربه کرد. 

 

یکی از آخرین کنسرت های پرلمن در22 ژانویه 2006 در ونکوور

 

کانادا برگزار شد که پرلمن به همراه ارکستر سمفونیک این شهر

 

کنسرتو ویولن بتهوون را اجرا کرد. 

 

در پایین لیستی از جایزه های گرمی کسب شده توسط پرلمن

 

می آید تا بتوانید به عظمت این نوازنده پی ببرید:

 

 

 

 

جوایز گرمی در بخش نوازندگی موسیقی مجلسی:

پرلمن و بارنبویم : برامس سه سونات ویولن وپیانو(1991)

پرلمن واشکنازی و لین هارل : تریوهای پیانوی بتهوون (1988)

پرلمن اشکنازی و هارل: چایکوفسکی تریو در لا مینور(1982)

پرلمن و زوکرمان : دوئت شوستاکوویچ و پروکفیف سونات برای

 

دو ویولن(1981)

 

 

پرلمن و اشکنازی : سوناتهای ویولن بتهوون (1979)

 

 

جوایز گرمی در بخش نوازندگی سولیست به همراه ارکستر:

پرلمن و سی جی اوزاوا:البوم امریکایی آثاری از برنشتاین و..(1996) 

پرلمن و زوبین مهتا :شوستاکوویچ و گلازونف کنسرتو ویولن(1991)

پرلمن ولیواین : موزارت کنسرتو ویولن 2و4(1988) 

پرلمن و بارنبویم: کنسرتو ویولن الگار(1983) 

پرلمن مهتا اشترن وزوکرمان: آلبوم شصتمین سالگرد اشترن(1982) 

پرلمن وروستروپوویچ:برامس دوبل کنسرتو(1981)

پرلمن و سی جی اوزاروا : کنسرتو ویلنهای استراوینسکی و برگ(1981)

پرلمن و ارکستر فیلارمونیک لندن: چهار فصل ویوالدی(1976)

 

جایزه گرمی در بخش بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک: 

پرلمن و کارلو ماریا جولینی : کنسرتو ویولن برامس (1979)

جایزه گرمی در بخش بهترین طراحی آلبوم موسیقی کلاسیک : پرلمن اشترن زوکرمان و ژوبین مهتا:شصتمین سالگرد آیزاک اشترن(1982)

 

علاوه بر جوایز گرمی پرلمن در زمینه موسیقی فیلم جوایزی

 

همچون آکادمی و اسکار را از آن خود کرده است.یکی از افتخارات

 

وی دریافت جایزه از دست بزرگانی همچون پرزیدنت ریگان و پرزیدنت

 

کلینتون میباشد. شاید هم یکی از افتخارات کلینتون این باشد که

 

به پرلمن جایزه داده است!

 

پرلمن در حال حاضر به تدریس موسیقی مشغول است و هر

 

تابستان در "برنامه موسیقی پرلمن" به طور تمام وقت به شاگردان

 

با استعداد درس میدهد. هنر ایزاک پرلمن این است که توانسته

 

ایزاک پرلمن باشد.source  violin

[ 30 / 9 / 1392برچسب:,

] [ 1:55 ] [ (shooleh(janan ]

[ ]

محمد ذوالفنون

[ 30 / 8 / 1392برچسب:,

] [ 21:44 ] [ (shooleh(janan ]

[ ]

استاد فرید فرجاد

فرید فرجاد

 

        کسی که صدای سازش مرا تشویق میکند به تلاشم برای پیشرفت در ویلون.

 

              از نشونه های بارز این استاد انگشتانه بلند و هنرمندش است.

                   

[ 30 / 8 / 1392برچسب:,

] [ 19:56 ] [ (shooleh(janan ]

[ ]

مهدی خالدی.بداهه نواز

[ 30 / 8 / 1392برچسب:,

] [ 19:54 ] [ (shooleh(janan ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه